Hätänumeroon soittaminen

Hätänumeroon soittaminen

Hätätilanteita voi sattua missä ja milloin tahansa. Hätätilanteessa nopea toiminta voi olla ero elämän ja kuoleman välillä. Tässä blogipostauksessa kerromme, mitä sinun tulee tietää hätänumeroon soittamisesta. 

Suomessa on yksi hätänumero. Numerosta 112 saat hätätilanteessa yhteyden poliisiin, ensihoitoon sekä palokuntaan. Voit soittaa hätänumeroon mistä tahansa puhelimesta, mukaan lukien lankapuhelimesta tai yleisestä puhelimesta, eikä puhelimessa tarvitse olla SIM-korttia tai puheaikaa. Hätänumeroon voi myös soittaa täysin ilman suuntanumeroa, myös ulkomaisesta matkapuhelinliittymästä. Näppäile siis soittaessa ainoastaan 112. 

Milloin soittaa hätänumeroon? 

Älä soita hätänumeroon kiireettömissä asioissa. Turhaan soittaminen ruuhkauttaa linjoja ja viivästyttää oikeassa hätätilanteessa olevien avun saantia. Tällä voi olla kohtalokkaita seurauksia.  

Hätänumeroon aiheettomasta soittamisesta tai ilkivallasta voidaan rangaista. Älä soita hätänumeroon häiriötilanteissa, joissa kukaan ei ole vaarassa, kuten sähkökatkoksissa tai liikenneruuhkissa. Hätänumeroon ei myöskään tule soittaa tiedustelutarkoituksessa. 

Soita hätänumeroon vain kiireellisissä hätätilanteissa, jotka vaativat välitöntä poliisin, ensihoidon tai palokunnan apua. Tällaisia tilanteita ovat hengenvaaratilanteet, tai kun epäilet tai näet uhkaa/vaaraa terveydelle, omaisuudelle tai ympäristölle.  

Miten toimia hätänumeroon 112 soittaessa? 

1. Soita hätänumeroon 112 itse, jos voit. Mikäli kyseessä on elvytystä tarvitseva henkilö, aloita elvytys heti ja yritä saada joku muu paikalla oleva soittamaan samalla hätänumeroon.  

2. Jos hätänumero on ruuhkautunut ja kuulet nauhoitteen, odota linjalla sulkematta puhelinta. Hätäpuheluihin vastataan mahdollisimman nopeasti, soittamisjärjestyksessä. 

3. Pysy rauhallisena ja kerro mihin apua tarvitaan. Selitä, mitä on tapahtunut ja yritä puhua mahdollisimman selkeästi ja rauhallisesti. 

4. Anna tarkka sijaintisi, jos tiedät sen. Jos et ole varma sijainnistasi, hätäkeskuspäivystäjä auttaa sinua löytämään sen. Jos sinulla on puhelimessasi 112-sovellus, ja teet puhelun sitä kautta, hätäkeskuspäivystäjä näkee sijaintisi automaattisesti. 

5. Vastaa hätäkeskuspäivystäjän esittämiin kysymyksiin ja noudata annettuja ohjeita. 

6. Pysy linjalla niin kauan, kunnes saat luvan lopettaa puhelun. Jos tilanne tai avuntarve muuttuu, soita hätänumeroon uudelleen.  

7. Auttajien saapuessa opasta heidät tarvittaessa paikalle. 

Hätänumeroon voi tehdä hätäilmoituksen myös tekstiviestillä. Palvelu on suunnattu ensisijaisesti henkilöille, jotka eivät kuule tai pysty tuottamaan puhetta. Palvelun käyttöä varten puhelinnumero tulee rekisteröidä etukäteen suomi.fi -sivustolla, sillä ilmoituksen voi tehdä vain numerosta, joka on etukäteen rekisteröity.  

Hätänumeroon soittaminen on loppujen lopuksi hyvin yksinkertaista eikä sitä kannata jännittää. Jos olet epävarma, puhelimen päässä oleva hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa kyllä sinua, miten toimia. Muista siis hätätilanteen kohdatessa ottaa ohjat omiin käsiisi ja soittaa hätänumeroon, äläkä jää odottamaan, että esimerkiksi julkisella paikalla ollessa joku muu soittaa apua. Soittamalla voit pelastaa henkiä. 

Ota käyttöösi 112-sovellus 

Tehdäksesi hätänumeroon soittamisen yksinkertaisemmaksi, lataa puhelimeesi Hätäkeskuslaitoksen 112-sovellus 

112-sovelluksen käyttöönotto tapahtuu helposti: 

  • Lataa maksuton sovellus puhelimeesi sovelluskaupasta (App Gallery, Google Play, App Store). 
  • Aseta sovelluksen ikoni puhelimen aloitusnäyttöön niin, että se on nopeasti löydettävissä. 
  • Avaa sovellus ja syötä sen pyytämät asetukset ja tiedot, jotta saat sovelluksen käyttövalmiiksi hätätilannetta varten.  

Hätätilanteessa muista soittaa hätäpuhelu sovelluksen kautta. Tällöin sijaintitietosi välittyy hätäkeskukseen automaattisesti. Se nopeuttaa hätäpuhelujen käsittelyä ja apua osataan lähettää paikalle lähimmästä mahdollisesta yksiköstä. 

Kommentoi